Therese delar sin elbil

När familjens tjänstebil försvann i samband med ett byte av jobb gick Therese och Mattias Rydstedts funderingar först mot att gå med i bilpool.

– Men där vi bor i Bromma fanns ingen på vettigt avstånd. Och det var svårt att avstå helt från bil eftersom vi har två barn som har mycket aktiviteter. Äldsta dottern tränar exempelvis gymnastik i Enskede varje vecka, berättar Therese Rydstedt.

– Den tjänstebil som vi hade tidigare var en elhybrid, men vi beslutade oss istället för att satsa på en ren elbil av miljöskäl. Genom att lägga ut den på bildelningstjänsten Snappcar så räknade vi med att få ett ekonomiskt bidrag samtidigt som fler kunde köra elbil i Stockholm.

Delar med sig

– Efter en tids letande hittade vi en begagnad Nissan Leaf. Det är en elbil som går ca 18–20 mil beroende på körstil och väder.

Therese Rydstedt är en van pryldelare. Sedan flera år tillbaka hyr hon ut en lång rad saker via en annan delningssajt – allt från takboxen till skottkärran:

– Att dela på prylarna känns bra, både för miljöns skull och för inkomsten det ger. Under en tid hyrde jag till exempel ut min elcykel när jag inte behövde den, säger hon.

– Många tror att delning är krångligt men det funkar alltid väldigt bra. Därför var vi beredda att även testa även att dela bilen, säger hon.

Fungerande kalkyl

Att hyra en bil via delningstjänsten kostar cirka 350 kronor per dag. Bilen är också specialförsäkrad via uthyrningsföretaget. Bokning sker på nätet eller via app.

I familjens Rydstedts inköpskalkyl räknade man med ett tillskott på cirka en tusenlapp i månaden och det har uthyrningarna infriat under den första tiden.

– Ibland hyr folk bilen över en hel helg och ibland bara för att åka och plocka svamp. Flera har faktiskt hyrt av oss bara för att de ville testa hur det är att köra elbil och det är ju speciellt roligt, tycker Therese.

– Ibland behöver vi bilen själva och då tackar vi förstås nej till att hyra ut. Och om vi nån gång ska åka långt, exempelvis till fjällen, då hyr vi själva en annan bil. Fler borde testa att dela – då blir det färre bilar i Stockholm.